Nasz program mentorski na Uniwersytecie Wisconsin jest czasem, w którym nasi studenci medycyny trzeciego roku mogą przedstawiać przypadki i omawiać ich doświadczenia w oddziale chorób wewnętrznych. Pewnego dnia moi uczniowie wydawali się przygnębieni.
To demoralizuje – powiedzieli. Uczestnicy wiedzą wszystko. Jak możemy się tak wiele nauczyć. Każdego dnia wracamy do domu z poczuciem porażki.
Rysunek 1. Rysunek 1. Paski wiedzy w medycynie. Względne ilości wiedzy na temat różnych specjalności są pokazywane gastroenterologowi i internistowi ogólnemu. Pokazano również oczekiwania dotyczące wiedzy wśród studentów III roku medycyny podczas ich rotacji w zakresie chorób wewnętrznych.
Przyszła mi do głowy pewna myśl. Spójrz, powiedziałem. Narysujmy krzywą tego, ile wszyscy wiedzą. Narysowałem wykres (rysunek 1). Oto gastroenterolog. Ona lub on dużo wie o tej dziedzinie, więc bar tej osoby dla gastroenterologii jest duży. Jednak te paski dla kardiologii, medycyny nerek, endokrynologii, reumatologii i medycyny płucnej są znacznie mniejsze. Teraz, dla internisty, bary dla każdej specjalności są wyższe, z wyjątkiem tego, że typowy, jak zwykle, brakuje specjalistycznego kolca . Ale o to chodzi. Całkowity obszar pod krzywą dla specjalisty i specjalisty jest taki sam. Żadna z nich nie ma większej zdolności mózgowej niż druga; właśnie postanowili inaczej rozpowszechniać swoją wiedzę.
Podczas gdy uczniowie to przeżuwali, zadałem duże pytanie. Które bary wiedzy są ostatnio oczekiwane. Uczniowie następnie narysowali wysokie kolce specjalisty – dla każdej specjalności. Ich oczekiwania były tak wysokie, że całkowita powierzchnia pod krzywą była trzykrotnie większa niż w przypadku specjalisty lub ogółu. Uczniowie zostali ożywieni. Chcesz powiedzieć, że nie muszę wiedzieć wszystkiego o wszystkim, a wszyscy nie wiedzą wszystkiego o wszystkim.
Ogromny ciężar został zdjęty z ich ramion. Uśmiechnęli się i odzyskali spokój, jaki widziałem podczas pierwszych dni mentoringu. Wrócili z zastoju nadmiaru oczekiwań, miejsca, które wielu z nas często odwiedza. Uczniowie czasami wyrażają zaniepokojenie uczeniem się wszystkiego, co niezbędne , aby być ogólnym internistą. Metafora obszaru pod krzywą pokazuje, że nie muszą się uczyć więcej w tej karierze niż w przypadku subspecjalności. A interniści ogólni mogą wiedzieć więcej niż lekarze rodzinni o zarządzaniu złożonymi przypadkami medycznymi, ponieważ lekarze rodzinni muszą zarezerwować miejsce pod krzywą dla pediatrii, położnictwa i chirurgii.
Być może wszyscy możemy uzyskać pewności siebie lub pokory od rozważania obszaru pod krzywą. Chociaż każdy z nas wybrał drążki do powiększenia lub pomniejszenia, czerpiemy ze studni wiedzy o podobnej wielkości. Pod tym względem wszyscy jesteśmy bardzo podobni.
Mark Linzer, MD
University of Wisconsin Medical School, Madison, WI 53705
[przypisy: bikalutamid, ambrisentan, oprogramowanie stomatologiczne ]
[przypisy: olx wołomin, numer statystyczny choroby, objaw lasegue ]
Comments are closed.
Article marked with the noticed of: biocyd[…]
Bzdety piszecie i tyle
[..] Cytowany fragment: chirurgia stomatologiczna[…]
Dobry fizjoterapeuta, na podstawie wyników badań będzie potrafił ocenić